2010. szeptember 22., szerda

Csokis croissant

Nálam majdnem biztos befutó az a film, amelyben a gasztronómia helyet kap. Szeretem nézni, ahogy a Szívek szállodájában Sookie a konyhában sündörög, vagy ahogy az Ízlések és pofonokban Kate egy étterem főszakácsaként ötletel és művészien alkot, miközben árván maradt unokahúgával próbálja megismertetni a készételeken túli világot.
A csokis croissant elkészítésének ötletét az Egyszerűen bonyolult című film adta. A lendületes pékség tulajdonos, Jane éjszakai csokis croissant sütése szerintem mindenkiben felébreszti az alkotás vágyát. Én is akarok ilyet!
A megvalósításhoz már csak a megfelelő tészta receptet kellett megtalálnom. A tészta hajtogatásba egyszer már beletört a bicskám, így Limara hajtogatás nélküli leveles tészta receptjét használtam. A pontos reprodukcióhoz hozzátartozott, hogy nem csak a tésztát csináltam magam, hanem a tölteléket is a filmben látottak szerint készítettem el, így apróra vágott étcsoki darabok kerültek a kiflikbe.
És az eredmény? Tökéletes lett. Puha, könnyed leveles tészta csokival a közepén, mely melegen - ahogy a csoki megolvad - még finomabb.
A tölteléket én most óvatosságból szűken fogtam, de nyugodtan túlzásba lehet vinni! Az eredmény csak még jobb lehet. :)

Hozzávalók (kb. 10 nagy kiflihez):
A tésztához:
35 dkg liszt
fél pohár (70 g) joghurt
1 dl tej
fél kávéskanál só
2 és fél evőkanál porcukor
1 tojás
2,5 dkg friss élesztő

A rétegzéshez:
125 g hideg (fagyott) vaj

A töltelékhez:
apróra vágott étcsoki

+ 1 tojás a kiflik lekenéséhez

A tészta összeállítását azzal kezdtem, hogy a tejet meglangyosítottam, majd fél evőkanál cukrot hozzáadtam. Belemorzsoltam az élesztőt és félretettem.
Miközben az élesztő gombák dolgoztak, egy tálba kimértem a lisztet, beleszórtam a sót és a maradék cukrot. Felvertem egy tojást, és ezt is a tálba öntöttem.
A tésztát fakanállal elkezdtem összedolgozni, közben hozzáadtam a joghurtot és a felfuttatott élesztőt is. Kézzel folytatva addig gyúrtam, míg sima tésztát nem kaptam. Ehhez néhány evőkanál lisztet még hozzá kellett adnom. A tésztát letakarva 1,5 órára a hűtőbe tettem pihenni.
A fagyasztóból elővettem a vajat és a sajtreszelő nagylyukú oldalán lereszeltem, majd felhasználásig a reszeléket a hűtőbe tettem.
A megkelt tésztát elővettem a hűtőből és nyolc egyenlő részre osztottam, majd ezeket lisztezett deszkán egyenlő nagyságú, vékony téglalapokra nyújtottam (kör alakúra is lehet). A rétegzéshez elővettem a vaj reszeléket is és hét részre osztottam.
Az első tésztalapra egyenletesen rászórtam az első adag vajat, majd lefedtem a második tésztalappal, amire rászórtam a második adag vajat, majd rátettem a harmadik tésztalapot és erre rászórtam a harmadik adag vajat. Így folytattam a rétegzést, míg a tésztalapok és a vaj el nem fogyott. A tornyot tésztalappal zártam.
A tésztatornyot nyújtófával kb. 2-3 mm vastagságú, 20 cm szélességű téglalapra nyújtottam (ha a tésztalapokat kör alakúra nyújtottuk, akkor a tornyot is kör alakúra nyújtsuk). Az elkészült tésztát háromszög cikkekre vágtam fel.
Apróra vágott étcsoki darabokat tettem a tészta cikkek végeire, majd feltekertem őket.
A sütőt 180 fokra előmelegítettem. A kifiket sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztattam és kb. 20 percig kelesztettem. 1 tojást felvertem, megkentem velük a kiflik tetejét, majd kb. 15 perc alatt aranybarnára sütöttem őket.

A tésztát tetszés szerint mással is lehet tölteni, pl. nutellával, lekvárral, de sajtos croissantként is elkészíthető.

Forrás: a tészta receptje Limara pékségéből származik (az adagokat felezve közöltem)

3 megjegyzés:

Bianka írta...

Gyönyörűek

Krisztina írta...

köszönöm :)

Radicne írta...

Szia Kriszta,
ezt a receptet (is) próbáld ki Limarától:)

http://www.limarapeksege.hu/2011/01/croissan-sodort-tesztabol.html

Üdvözlettel, Dzsí